Samenwerken aan herstel

Tennisarm

Een tennisarm ook wel tenniselleboog genaamd, is een pijnlijke aandoening ter hoogte van de peesaanhechtingen op het bot aan de buitenzijde van de elleboog. De bot-peesovergang raakt geïrriteerd door een toegenomen trekspanning. Wanneer deze spanning langdurig aan blijft houden. Ontstaat er op deze bot-peesovergang een reactie die gepaard gaat met pijn.

Oorzaken.

• Langdurige overbelasting van de onderarm spieren
  • Kortdurende grote overbelasting van de onderarm spieren

Wanneer een tennisarm klachten geeft, kunnen de volgende symptomen optreden

• Pijn op de bot-peesovergang aan de buitenzijde van de elleboog
  • Pijn tijdens het optillen van een voorwerp
  • Klachten tijdens het gebruik van een toetsenbord of muis
  • Stijfheid in de ochtend of na het langdurig aanhouden van dezelfde houding
  • Verhoogde spierspanning in de onderarm

Behandeling

Een tennisarm is op verschillende manieren te behandelen. Bij best Fit Fysiotherapie wordt al geruime tijd met succes shockwave toegepast. Hierbij wordt een hoog energetische geluidsgolf direct op de plaats van de hielspoor gezet. Door deze geluidsgolven wordt een genezingsreactie opgewekt. Na 4 tot 8 behandeling wordt een duidelijke afname van klachten ervaren.

De behandeling met shockwave kan in het begin als pijnlijk worden ervaren. De intensiteit van de behandeling kan worden aangepast aan de pijngrens. Direct na de behandeling wordt vaak een afname van pijn ervaren. Na enkele uren ontstaat er een lichte napijn, die enkele dagen aan kan houden. Best Fit Fysiotherapie streeft ernaar om eens per week te behandelen. Buiten de pijn tijdens de behandeling is er geen nadelig effect de benoemen.

Als de behandeling aanslaat, bent u binnen enkele weken van uw klachten af.

Naast shockwave therapie op de bot-peesaanovergang wordt ook gekeken naar de oorzaak van de toegenomen trekspanning. Wanneer deze oorzaak opgespoord is, wordt ook deze aangepakt in de behandeling. De behandeling kan daarin variëren van massage, rekoefeningen tot het tapen van de elleboog.